وبلاگicon
azərbaycan səsı|ندای آذربایجان

وبسايت خبري تحليلي نداي آذربايجان

آخرين مطالب
هشتم محرم عرض ادب زنجانی‌ها به خاندان اهل بیت(ع)

امروز در شهر زنجان هزاران عزادار حسینی در اجتماعی بی‎‏نظیر به فریاد «کیست مرا را یاری کند؟» حسین(ع) پاسخ داده و پس از گذشت قرن‎ها، تاریخ را مرور کرده و فریاد می‌‎زنند «یئل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی» تا ثابت کنند که اگر بودند در ظهر عاشورا سر و جان می‌دادند در راه مولای خود.

آنگاه که یزدیان عشق را تفسیر خونین کردند و حسین را در مسلخ عشق غریبانه سر بریدند، قطعاً نمی‎پنداشتند که این واقعه مسیر تاریخ را طی خواهد کرد تا در دسته حسینیه اعظم زنجان بار دیگر ارادت به اهل بیت(ع) تبلور یابد.

هشتم محرم زنجان حال و هوای دیگری دارد. در این روز خیابان‎های زنجان متفاوت‏تر از هر روز، پذیرای عزاداران حسینی است تا فریاد «یئل یاتار، طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمی» سر داده و جلوه‎ای باشکوه و عظیم از عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان نشان داده شود و همایش بزرگ عاشقان حسین(ع) به نمایش درآید.امروز خبر دیگری در راه است. شهر را غربتی غریب فرا گرفته است، خیابان‎ها سرتاسر سیاه‌پوش هستند.

انگار زمان وصل فرا رسیده است. تکاپویی که در شهر مشاهده می‌شود قابل قیاس با سایر روزها نیست.همه آمده‎اند پیر و جوان، زن و مرد، شهری و روستایی، از ساعت‎های ابتدایی اندک‎اندک گرد هم آمده‎اند، همه می‌دانند زمان عرض ادب تا ساعتی دیگر فرا خواهد رسید. عباس (ع) امروز میزبان مریدان خود است. انبوه جمعیت منتظر شروع حرکت دسته‎اند.

حرکتی که شروع آن از انتهای پیش‌بینی شده برای دسته یعنی امامزاده سیدابراهیم(ع) می‌گذرد.این جا محشر دیگری برپا است. آن‌هایی که توانسته‎اند، آمده‎اند و بسیاری منتظرند با امواج همراه این کنگره عظیم عزاداری باشند. پیر و جوان، همه از روزهای گذشته در تدارک برپایی این تجمع عظیم هستند.

حاشیه خیابان‎ها از صبح پذیرای مشتاقان اهل‌بیت(ع) است. هرکسی به عشق و حاجتی آمده است. همه عزادارند. عزاداران امامی که همه چیز خود را داد تا اسلام زنده بماند.این جا زنجان است، هشتم محرم. روزی که دسته حسینیه اعظم زنجان حال و هوای دیگری به محرم می‌دهد و دل عاشقان را به صحن شش گوشه امام حسین(ع) و بین‌الحرمین پرواز می‌دهد.

دسته حسینیه اعظم زنجان حال و هوای دیگری دارد، حاضران بر سر و سینه زنان برای مولای خود اشک می‌ریزند و عزاداری می‌کنند. این جا زنجان است، هشتم محرم روزی که قمربنی هاشم میزبان عزاداران حسینی است و خیابان‎های زنجان از منطقه فردوسی تا خیابان امام، سعدی وسط تا چهارراه انقلاب، شاهد حضور ارادتمندان به خاندان نبودت است.

خیلی‎ها آمده‎اند تا این روز را بر سر سفره امام حسین(ع) بنشینند و بهره‌ای از آن ببرند. شهر شور و شعور حسینی امروز پذیرای عزاداران حسینی است و دسته عزاداری حسینیه اعظم نماد این مهمان نوازی است.امروز منای دیگری در زنجان برپا است و حسینیه اعظم زنجان قربانگاهی است برای عرض ارادت.

این جا زنجان است، هشتم محرم قربانی‎ها یک به یک جلو پای عزاداران حسینی قربانی می‌شوند. امروز زنجانی‎ها شور را به شعور پیوند می‌زنند تا فریاد "کیست مرا یاری کند" حسین(ع) را پاسخ دهند. این جا زنجان است، هشتم محرم.تاریخچه شکل‌گیری این مسجد به یک قرن گذشته باز می‌گردد، به طوری که بر اساس اولین سند مکتوب که با مهر (حاج میرزا لطف الله شیخ‌الاسلام و آخوند ملا کاظم) ممهور شده صفر المظفر 1295 هجری‌ قمری ثبت شده که در زیر وقف‌نامه دو شخص خیر و نیکوکار به نام‌های(حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی) تاجر که دو باب دکان را وقف صحیح شرعی کرده‌اند، آمده است.

در این وقف‌نامه قید شده با اطلاع عالیجناب (آخوند ملا علی اصغر روضه‌خوان) در راه جناب ابی عبدالله‌ الحسین(ع) در تکیه حسینیه خرج و احسان نمایند از اول ماه محرم تا دوازدهم محرم هر قسم مصلحت بداند صاحب اختیار است.

دومین سند مکتوب که با مهر آقای(سید عبدالرحیم مجتهد و آقا سید علی و آقا شیخ ابراهیم) ممهور شده مربوط به تاریخ شوال 1322 هجری قمری است که شخصی بنام(حاج محمد هاشم شریف العلماء) وقف صحیح شرعی و حبس مخلد نموده همگی مساحت ششدانگ و یک شعیر و دو ثلث شعیر قریه دهجلال از قراء سجاسرود خمسه را با کافه توابع و ملحقات و مزارع مائیه و دعیه و مراتع و معالف و بسائین و میاه و عیون و انهار و املاک و عمارات و محل اکداس و طراقین بر حضرت سیدالشهداء ارواح العالمین له الفداء حسینیه اعظم زنجان وقف کرده و همواره هیئت امناء این مکان مقدس از توان و ظرفیت‌های موجود جهت ارتقاء فرهنگ عاشورا و کیفیت مجالس عزاداری سرور شهیدان استفاده کرده و با سازماندهی نیروی انسانی مخلص توانسته است تا حد نسبتا مطلوب در مقطع کنونی این مکان را اداره کند.ایسنا


ندای آذربایجان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: